Je lichaam en stress..

Geschreven door  Suzanne Houwer  |   1-5-18   |  Blog/nieuws    

Het heeft even geduurd mijn nieuwe blog.

We hebben het allemaal druk druk druk.( waaronder ik zelf)
Soms zijn we zo druk dat we nauwelijks tijd hebben voor onszelf.
Een goed moment om te schrijven over stress.
Stress is niet goed voor ons lichaam.
Maar wat gebeurt er met je lichaam en je gestel als je niet goed voor jezelf zorgt?

In deze blog ga ik je vertellen hoe lichaam en geest met elkaar in verbinding staat.
Hoe ons lichaam hier op reageert, maar het belangrijkste..  Wat kun je hier zelf aan doen?
Tijdens mijn behandelingen vertel ik u vaak dat het belangrijk is om aan jezelf te denken, om even te ontspannen.    

Ons lichaam geeft genoeg signalen af om voor jou  te kunnen bepalen of je last hebt van stress.
De volgende benoemde punten zijn de meest voorkomende  symptomen :

 

  • Hoofdpijn
    Hoofdpijn komt veel voor bij stress,  ook wel spanningshoofdpijn genoemd.
    Soms wel eens het gevoel alsof er een strakke band om je hoofd zit?
     Dan geeft je lichaam een signaal af dat het allemaal even te veel is.  Rust is dan het beste.

  • Rug en nek klachten
    Stress veroorzaakt spierspanning.
    Onbewust span je je spieren aan waardoor ze continu onder druk en spanning staan.  
    Deze spieren voelen dan stijf en pijnlijk.

  • Maag en darm klachten
    Het lichaam en het gestel werken altijd samen, dat bewijst maar weer dat je van stress ook maag en darm klachten kunt krijgen.  
    Door stress pomp het hart meer bloed naar de spieren waardoor de spijsvertering even op een laag pitje wordt gezet.  
    Daarnaast kan stress voor  misselijk zorgen.
    Dit komt doordat stress hormonen het braakcentrum prikkelen.
    Heb je last van een van deze klachten?  
    Raadpleeg dan altijd een arts en blijf zeker niet lopen met deze klachten er zijn namelijk medicijnen voor.

  • Hartkloppingen
    Wanneer u al een langere tijd met stress loopt, kunnen hartkloppingen ook een van de symptomen zijn.  
     Hartkloppingen houdt in : een onregelmatige en/of abnormale snelle hartslag.  
     
     Hartkloppingen zijn best ‘eng’’ en kunnen paniek aanvallen veroorzaken.  
    Dat kan weer leiden tot zweten, een versnelde hartslag of zelfs een hyperventilatie.

  • Slaapproblemen - (over)vermoeidheid
    Je ligt in bed en ligt te piekeren over wat je de volgende dag allemaal nog moet doen,
    of iets wat er op de dag zelf gebeurd is en wat je geen plek kan geven.  
    Ook dit is een veel voorkomend probleem van stress.  
    Je gaat liggen tobben en hierdoor wordt je slaapkwaliteit verslechtert en je slaapduur korter.  
    Hierdoor wordt je weer prikkelbaar, emotioneler, chagrijnig en op lange termijn kunt je zelfs oververmoeid raken.

Ik vind persoonlijk dat er soms heel makkelijk wordt gepraat over stress.
Maar de bovengenoemde punten zijn toch best serieus.
Als je namelijk last heeft van één van de symptomen en je negeert dit,  kun je al heel snel een 'nieuw' symptoom erbij krijgen.
Het staat allemaal met elkaar in verbinden en het ene symptoom stimuleert weer het andere symptoom. 
Onze organen zijn namelijk zo gemaakt dat ze met elkaar samen werken. 
Het staat allemaal met elkaar in verbinding en wanneer je dit negeert kun je niet meer normaal functioneren.
 Juist in een tijd waar er veel van ons gevraagd wordt.
Daarom is het soms goed om even op de rem te trappen.  

Wat kun je doen als je last heeft van stress?

  • Zorg voor een nette omgeving
    Wanneer je huis/werkplek rommelig is, heb je ook vol hoofd.
    Het is te chaotisch.
    Zorg dat het netjes is, thuis zodat wanneer u thuis komt u ook echt tot rust kan komen.

  • Doe het even rustig aan
    Op bepaalde dingen kun je niet rustiger aan doen.  
    Maar er iets vast wel iets wat je op een laag pitje kan zetten.  
    Je zult wat meer rust in je hoofd krijgen en weer op adem komen.

  • Praat het van je af.
    Praat lekker even alles van je af bij iemand die je vertrouwd.  
    Misschien kan diegene je ergens bij helpen en boven al lucht het ontzettend op!

  • Ga  even wandelen, fietsen , sporten ect.
    Beweeg het liefst dagelijks een half uur.
    Ga fietsen, hardlopen, schoonmaken, joggen, tuinieren enzovoort.
    Door lichamelijk inspanning verdwijnen de stresshormonen uit je lijf en maak je geluksstofjes (endorfines)

  • Blijf positief denken.
    Wanneer je al langere tijd gestrest bent kun je je down voelen en alles negatief gaan zien.
    Blijf niet in het negatieve spiraal hangen en geef jezelf een peptalk!

    Dit was mijn blog over stress.
    Ik vond het erg leuk en interessant om erover te schrijven.
    Omdat ik zelf ook deze klachten heb ervaren.
    Wanneer  jijzelf stress ervaart, twijfel dan zeker niet om bij uw huisarts langs te gaan.

    Tot blogse ;)