Anti-oxidanten en vrije radicalen..

Geschreven door:   Suzanne Houwer    |    20-11-18      |      blog\nieuws 

Wat leuk dat je mijn eerste blog lover voeding leest.
Ik ben enthousiast aan het onderzoeken geweest en kwam op leuke onderwerpen.
Ik vind voeding super interessant omdat het met zoveel dingen in het lichaam te maken heeft.
Bijvoorbeeld over hoe je je voelt,  hoe je huid/haar/nagels eruit zien , je energie , hormonen .. en nog veel meer!

Vele van jullie weten dat ik 25 kilo afgevallen ben en mijn strijd tegen de kilo’s heeft mijn interesse in voeding gewekt. 
Zo kwam ik er bijvoorbeeld achter tijdens mijn ‘nieuwe’ gezonde lifestyl,
dat ik bepaalde voedingsstoffen tekort kwam en dat ik me daardoor lusteloos en moe voelde.
Als een pudding zakte ik in elkaar.. 
Door op onderzoek uit te gaan heb ik mijn voeding aangepast en voelde ik me veel beter!

Voeding is super breed en er zijn talloze vitamine’s en mineralen die je nodig hebt.
En er zijn natuurlijk verschillende meningen/ervaringen hierover.
Maar wat ik vooral geleerd heb is dat je moet doen wat bij jou past en waar jij je goed bij voelt.
Anders hou je het tenslotte ook niet vol.  

Waar ik je nu meer over ga vertellen zijn anti-oxidanten en vrije radicalen.
Ik ga je uitleggen wat het is,  en in welke voeding het zit. 
Zodat jij het gelijk in je lifestyl kunt toepassen!

Eerst even een korte uitleg over anti-oxidanten en vrije radicalen. 
Anders begrijp je er niets meer van ;)

·       Vrije radicalen zijn stoffen in ons lichaam die onder andere ontstaan door roken, slechte voeding, medicijnen en uv-straling. 
Kortom eigenlijk de dingen die voor ons lichaam niet veel goeds doen.

·       Anti-oxidanten is een verzamelnaam voor onder andere vitamine C en E , betacaroteen en bioactieve stoffen.
Anti-oxidanten beschermen cellen en weefsels tegen vrije radicalen.
Deze stoffen hebben wij dus nodig.

Wij kunnen de vrije radicalen dus beperken door anti-oxidanten te nemen.
Dit zit bijvoorbeeld in groente,fruit...  (je leest het verder in de blog)
Wanneer je niet voldoende anti-oxidanten binnen krijgt, 
kunnen de vrije radicalen op lange termijn vervelende gevolgen hebben zoals:
Schade aan DNA schade, aangepast bindweefsel , rimpels , ouderdomsvlekken ,
maar ook een  te kort aan anti-oxidanten kan hart en vaat ziekte een gevolg van zijn!
Het feit is dat er altijd vrije radicalen in ons lichaam aanwezig zijn.  
Maar er zijn diverse middelen om de toename van radicalen te beperken, zodat de huid kan herstellen en versterken.

 



In deze voedingsmiddelen zitten anti-oxidanten :

·       Fruit         :  Bijvoorbeeld pruimen, aardbeien ,meloen,  appels en blauwe bosbessen.. Vooral VERS fruit

·       Groente  :    Wortels , bloemkool , asperges , broccoli  zitten boordevol anti-oxidanten

·       Kruiden en Specerijen :  basilicum , tijm , munt , peterselie , chilipoeder ,   Wees er royaal mee!

·       Noten :  Wel onbewerkte noten..    bijvoorbeeld  :  walnoten, amandelen , hazelnoten

·       Pure chocola : Jaja voor de chocolade lief hebbers,chocolade is gezond mits het 70% cacao is!

Voeg het in je voedingsschema toe,  en wees creatief!
Even een voorbeeld :
Ontbijt :
-  Magere-milde kwark met met vers fruit en bijvoorbeeld walnootjes en 2 theelepeltjes kaneel. 
Tussendoortje :
een handje blauwe bosbessen

Eet volgens de schijf van 5 , dan weet je dat je dat je goed zit met je voedingsstoffen.
( alsnog goed naar je lichaam luisteren natuurlijk want ieder lichaam is uniek) 
Eet voldoende groente,  en ga daarna pas aanvullen met superfoods.     

Zoals je in deze blog heb kunnen lezen is dat er voldoende voeding is waar anti-oxidanten in zitten.
Ik geloof er in dat als je weet wat voeding met je doet,  dat je ook veel beter kunt luisteren naar je lichaam.  

Ik  hoop dat je deze blog leuk vond om te lezen.
Mocht je vragen hebben stuur me gerust een berichtje!
Liefs Suzanne